A látszat azonban csal: nem az előbbiekről, hanem egy borbárról van szó. És hogy mit is takar ez a fogalom? A Drop Shop Borbár nemrég megtartott hivatalos megnyitóján a vállalkozás egyik létrehozója és vezetője, Hébenstreit Ádám adja meg a választ, a kortárs belső kialakulásáról pedig a tervező, Sütő Kata mesél.

A létesítmény tulajdonképpen olyan, mintha egy állandóan nyitva tartó borfesztiválon lennénk, azaz a kínálatban megtalálható külföldi és hazai borokból, pezsgőkből vásárolhatunk kimérve. A készleten tartott bármely palackot is megbontják a kedvünkért, azzal a feltétellel, hogy legalább félpalacknyit elfogyasztunk belőle. A borok mellé többféle harapnivalóból (pl. tapas) is választhatunk, amelyeket havonta más és más étterem szakácsa készít el.

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

Ádám szerint a borbár ötlete néhány éve már megfogalmazódott a fejükben. Az elképzelést aztán menet közben bővítették: ha már borbár, legyen borkereskedés is, amely nemcsak kis-, hanem nagykereskedést is jelent. „Kézműves borkereskedés” – így jellemzi a vállalkozást a tulajdonos. És hogy milyen inspiráció alapján álmodták meg a belsőépítészetet? „Minden a borról szóljon, ne legyen túltematizált, azaz a kovácsoltvas-bontott tégla irányvonal mindenképpen kerülendő.”

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

Sütő Kata belsőépítész is megerősíti: az volt az alapvető iránymutatás, hogy „a hely alkalmazkodjon a borhoz és azokhoz, akik a bor miatt jönnek, és ne legyen felesleges belsőépítészeti bravúr”. Ráadásul a rendelkezésre álló anyagi keret meglehetősen kicsi volt, „a tulajdonosok mondtak egy összeget, hogy miből kellene kihozni a kivitelezést. Ez annyira kis összeg volt, hogy kihívásnak éreztük, és azt mondtuk, vállaljuk, de csak akkor, ha mindent megcsinálnak úgy, ahogy kitaláltuk, mert csak úgy lesz egységes a kép” idézi fel a tervező.

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

„Fontos kiindulási pont volt a meglevő arculat: maga a logó és a Drop Shop név megvolt. (A grafikus Berta Gábor volt). Mivel friss, nagyon jó grafikai munka, ezért könnyű volt belőle lendületet venni. Szóval: jó fej megrendelő, jó arculat, kis költségvetés és egy lepukkant üres pince, ez volt a kiindulási alap.” Az anyagi kötöttségek tehát szemmel láthatóan motiválták a tervezőket: „hozzuk ki úgy a költségvetést, hogy be tudjuk tenni a kedvenc székünket”, fogalmaznak.

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

Konkrét előképe nem volt a helynek, de hangulatok, élmények hasonló barcelonai, londoni, amszterdami helyekről inspirációt jelentettek. A kész belső térben VITRA székek keverednek IKEA lámpákkal és bortároló polcokkal, szépen megmunkált vakolt és kerámiaburkolatos felületek a szinte nyers, ipari belsőt idéző vakolatfelülettel, az eredeti pillérekkel és bortároló fallal. Az i-re a pontot néhány megmunkálatlan farönk teszi fel.

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

Persze nem ment minden zökkenőmentesen de „a kivitelezés sosem egyszerű, főleg, ha nem újépítésű helyről van szó. De a tulajdonos végig kitartott amellett, hogy minden úgy legyen, ahogy megbeszéltük. Egyben csak mi láttuk fejben, hogy milyen lesz a végeredmény, és bennük megvolt a bizalom. A legelején csináltunk egy költségvetést és meghoztuk a kompromisszumokat együtt, úgy súlyozva, hogy az ne menjen a hangulat és a minőség rovására, és a gesztusértéke megmaradjon a koncepciónak. Ezért menet közben nem voltak nagy meglepetések.”

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

Sütő Kata kiemeli a tulajdonosokkal való jó kapcsolatot, „nagyon jó volt együtt dolgozni Ádámmal és Gáborral, a két tulajdonossal, rengeteget tanultam tőlük borról, pezsgőről. Szerintem a Drop Shop az a hely, ahol nemsokára majd kezükben a pohárral állva beszélgetnek az emberek - vagy épp az üzlet előtt, mert már nem férnek be - mint annyi helyen máshol a világon.”

Drop shop borbár tervező Sütő Kata, Sütő László

( Szöveg: hg.hu, Fotók: suto.hu )