Mert egy bősz családi kidobálás alkalmával olyan dolgai vesztek el, amiket nem tud már pótolni.

A lomtalanítás mítosza

Az efféle rendelkezés abban a színben tünteti föl a lomtalanításra képteleneket, hogy bezzeg ők nem akarnak megújulni, ülnek a babérjaikon és közben az életük beporosodik. Azt sugallja, hogy a feng shui szigorú elvekből, fekete-fehér szabályokból áll, ha megteszed ezt, így lesz, ha oda teszed azt, amúgy, tehát cselekedj, mert a siker minden áron biztos.

Pedig a feng shui hosszú rendező folyamatot jelent kívül, a térben, és belül, a lélekben, gondolkodásban, életmódban. Az egyén az egyetemes törvényekhez, magához az Élethez csatlakozik, és az egyensúly természetes módon jelentkezik létének minden vetületén.Valamikor képtelen voltam fölfogni, hogy az ősi feng shui mesterek mit dolgozhattak hosszú hónapokon át. Ma már úgy látom, hogy ha igazán feng shuit akarunk alkalmazni, akkor semmit se erőltethetünk, mert a dolgoknak megvan a rendelt idejük.


Kidobálni, lomtalanítani, megválni a 30 éves újságoktól, ruháktól, és kisgyerekkori csoki papírjainktól akkor tudunk, ha már feldolgoztuk az ezzel kapcsolatos élményeinket, és nincs többé vele dolgunk. Vagyis: hiába akarunk tenni valamit, amikor nem megy.Mert igenis, van, hogy nem megy, sem a takarítás, sem a katonás rendrakás, sem lakásszépítés. Ilyenkor először nem a fizikai, hanem a lelki szinten akad feldolgozni- és lomtalanítani valónk. Ha erre sor kerül, biztosan könnyebben megy majd a tér megtisztítása is.

A test és lélek böjtje

Manapság a böjt divatba jött. Általában étrendi megszorítást, és salaktalanítók alkalmazását értik alatta. Tavasszal bizony szükségünk van testünk és lelkünk rendbe tételére is, és a méregtelenítés megfelelő módszere a testi egészség megőrzésének. Böjtről akkor beszélünk, ha az étrendi tilalomhoz másfajta érzékszervi megvonás, illetve bűnbánat is társul, és így a böjt eredeti célja, a jellem és a lélek tisztulása, nemesedése teljesedik be. Az érzékszervek böjtjei a következők:

A szem böjtje az, amikor megvonjuk magunktól azokat a vizuális élményeket, amelyek zavart okoznak lelkünkben. Ide tartoznak a TV szappanoperái, halállal és szenvedéssel kapcsolatos mindenféle műsor, a magazinolvasás, és azzal a céllal való öltözködés, hogy az ember bombajól nézzen ki.

A fül böjtje az, amikor nem hallgatunk szórakoztató rádióműsort, zenét, és mások vitáit, veszekedését. A száj böjtje, amikor tartózkodunk a fölösleges beszédtől, mint pl. az élő- és internetes cseverészések, levelezések, fórumozások, chatelések.

Szexuális böjt, amikor tartózkodunk a nemiséggel kapcsolatos információktól, képektől, színektől, és persze magától a testi érintkezéstől. Ha böjtben vagyunk, tartózkodjunk az erős smink, és illatszerek használatától, és a szórakozástól.

A böjt célja, hogy az ember visszataláljon a vele született egyszerűséghez, tisztasághoz, és megpihentesse érzékeit. Pihenés nélkül kimerülünk, és így van ez az érzékszerveinkkel is. Ha ilyen böjtöket sikerül tartanunk, akkor könnyebben meghalljuk a lélek hangjait, és mélyebben éljük át a következő életszakaszunkat. Mielőtt megköveznének, hozzá teszem, hogy ha érzékeinket nem csupán megkötözni, hanem megszelídíteni akarjuk, válasszunk olyan eszközöket, amelyek a böjt idejét igazán tápláló energiaforrássá alakítják.

Test és lélek tápláléka

A test böjtös tápláléka általában állati fehérjéktől mentes, és tiszta folyadékban gazdag étrendet jelent. Számtalan könyv és rovat létezik e témában, így erre nem is térek ki. A lélek táplálékait aszerint választhatjuk ki, hogy éppen melyik érzékszervünket fogjuk böjtre. A szem tápláléka lehet a természetben való gyönyörködés, különösen tavasszal, amikor minden frissen virít. Vagy a mandala, gyertya, és más egyszerű eszközzel végzett vizualizációs technika. A fül táplálékaböjt idején elsősorban a csönd, és természet hangjainak hallgatása, azután a meditatív dallamok, különösen a szakrális zene. A száj tápláléka a fizikain túl az, ha figyelünk arra, hogy csakis egyszerű, rövid és kedves szó hagyja el ajkunkat, illetve ha imádkozunk. A szexuális böjt a testi szintről a lelki és szellemi szintre helyezi a hangsúlyt, ezért ennek táplálékai a közös zenélések, éneklés, ima, meditáció, séta, és a szemtől-szemben üldögélés, amikor csakis egymásra figyelünk, csöndben. Ha szerepel legalább egy érzékszervi megszorítás, és az ehhez kapcsolódó táplálék, akkor beszélünk böjtről, máskülönben a praxisunk méregtelenítés, vagy diéta.

Tavaszi áldozás

Sztravinszkij hasonló című zeneművére egykor, diákként nagy performance-ot rendezett egyik tanítónk. Improvizációs táncjáték volt ez, amikor egymás érintése nélkül táncoltunk, és a végén kiválasztottuk a legszebben táncoló párt, akik rituális vonalakat húztak fehér festékkel egymás arcára, aztán minden elsötétült, csak a gyertya égett a színpadon. Sztravinszkij, és a mi játékunk is az ősi termékenységi rítust, és a természeti erőket kiengesztelő rítust elevenítik meg. Hiszen egykor minden valamire való törzs és nép tavasszal összegyűjtötte érintetlen fiait-lányait, akik közül kiválasztották a legszebbet, hibátlant, és feláldozták, hogy arra az évre biztosítva legyen a termés és termékenység.

Az emberáldozatot később az állatáldozat váltotta fel, és állatot áldoztak akkor is, ha valaki valamiben vétkezett embertársa, népe, vagy istene ellen. Ez volt a „bűnbak”, mely megváltotta a vétkest, így neki nem kellett meghalnia. Újabb fejezet az emberiség történetében a megtestesült Szeretet Ura, mely önmagát éppen ez idő tájt, tavasszal adja oda értünk, hogy örökösen hiányos számlánkat egyetlen odafordulásunkra és kérésünkre kiegyenlítse. Az átalakítások, nagytakarítások, lomtalanítás és böjt lényege is valahol mélyen ez, adj oda valamit a magadéból, magadból, ami érték a számodra, ajánld föl címzés nélkül, válj meg tőle, hogy az élet sokszorosan megsértett erői gyógyuljanak, és önnön életed forrásához visszatalálj.

Lázár Márta