Az idei év címadó tematikája, a Design Anatomy ember és környezetének kapcsolatát járja körül. A Design Hét Budapest védnöke és finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, kiemelt szak-mai partnere a Magyar Formatervezési Tanács, szervezője a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség.
A nap mint nap használt tárgyaink, környezetünk elemeinek és szolgáltatásainak tervezésekor az emberi test adottságai szolgálnak tervezési léptékül - gondoljunk csak az érintőképernyők kialakítására, kedvenc sportcipőink ergonomikus felépítésére, vagy azokra a környezetpszichológiai tanulmányokra, melyek eredményeire egy-egy nagyobb léptékű tér megalkotásakor komoly figyelmet szentelnek a tervezők. A designerek feladata nem kevesebb, mint az, hogy a testünk és környezetünk közötti interakciót az innováció és a technológia legfrissebb eredményeit is felhasználva úgy öntsék formába, hogy az az ember számára minél praktikusabb, hatékonyabb és esztétikusabb, ezáltal pedig minél piacképesebb legyen. A jó design gazdasági versenyelőnyhöz juttató eszköz is egyben: segítségével egy termék, szolgáltatás, vagy gazdasági szereplő jelentős lépéselőnyre tehet szert a piaci versenyben. A Design Hét Budapest idei programja arra vállalkozik, hogy ennek legkiemelkedőbb példáit a 3D nyomtatott kézprotézistől a UX designig, a food design szoborszerű alkotásaitól a hazai járműtervezés kiemelkedő produktumáig a lehető legszélesebb spektrumban mutassa be, mindemellett pedig különböző formában és keretek között lehetőséget teremtsen a tervezők és a gazdasági szereplők találkozására és közös gondolkozására is.
A Design Hét Budapest kiemelt célja 2016-ban annak bemutatása, hogy a hasonló társadalmi, gazdasági és kulturális hagyományokkal, adottságokkal rendelkező és hasonló kihívásokkal szembenéző országok designerei milyen formanyelveket, megoldásokat és eszközöket használnak munkájuk során. Ennek jegyében a Design Hét Budapest idei Díszvendégei a Visegrádi Együttműködés létrejöttének 25. évfordulóját ünneplő Visegrádi Országok lesznek. A visegrádi díszvendégség központi eleme az Iparművészeti Múzeumban szeptember 24. és november 20. között megrendezett Központi Értékek – Közös örökségünk a közép-európai kortárs designban című kiállítás, melynek keretében a globális piacon helyüket egyre inkább megtaláló négy Visegrádi Ország hasonló adottságainak, célkitűzéseinek és inspirációs forrásainak bemutatásán keresztül ismerhetik meg a látogatók Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Magyarország kortárs designereinek legkiemelkedőbb alkotásait. A nagyszabású kiállítást több szakmai, illetve a nagyközönségnek szóló program kíséri.
A HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség sikerrel pályázott az International Visegrád Fund Strategic Grants kategóriájában egy hosszú távú, komplex program megvalósítására. A Central Values – Common Heritage in Contemporary Central European Design projekt részeként a Design Hét Budapest nyitókiállítás három további szakmai programelemmel egészül ki, egy szakmai konferenciával, egy befektetési workshoppal, valamint a következő egy évben a Visegrádi Országokban speciális workshopokkal helyi partnerek szervezésében, helyi piaci sajátosságok figyelembevételével.
Idén ősszel két sztárdesignert is vendégül lát a Design Hét Budapest rendezvénysorozata: Benjamin Hubert, a Layer alapítója és Ionna Vautrin, az organikus és geometrikus formák ötvözésének játékos nagymestere látogat Budapestre. Hubert a világ egyik legkeresettebb designstúdiójának és multidiszciplináris műhelyének vezetője. Referenciái között olyan márkák sze-repelnek, mint a BMW, a Braun, a Cappellini, a Fritz Hansen, a Magis, a Moroso, a Nike, vagy a Samsung. Vautrin pedig olyan nagy nevekkel dolgozott együtt, mint a Christian Dior, a Serralunga, a Camper, a Foscarini vagy a Bouroullec fivérek. Két egészen különböző, de hasonlóan izgalmas és informatív előadásra számíthatunk!
A korábbi évek hagyományait követve idén is a Design Hét Budapest keretein belül kerül sor a Magyar Formatervezési Díj és Design Management Díj ünnepélyes átadására, valamint a legkiemelkedőbb alkotásokat és sikeres, példaértékű szervezeteket bemutató kiállításra, mely szintén az Iparművészeti Múzeumban várja az érdeklődőket szeptember 24. és november 20. között.
Természetesen az idei évben sem maradhatnak el a fesztivál legsikeresebb állandó elemei: a Design Túrák, amik a Design Anatomy szlogen mentén az érzékszervek világát járják körül csokoládétól a parfümig. A tervezői színfalak mögé betekintést engedő Nyitott Stúdiók programsorozat keretében tizenöt, a hétköznapokon zárt alkotóműhelybe látogathatnak el az érdeklődők. A designerek és befektetők egymásra találását segítő InvestPlacc workshopok a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség szervezésében ismét számos lehetőséget ismertetnek induló vállalkozások számára, a regionális befektetési körkép című beszélgetés során pedig a Visegrádi Négyek osztják meg egymással befektetői tapasztalataikat.
A programokkal kapcsolatos részletes információ a folyamatosan frissülő www.budapestdesignweek.hu weboldalon és a Design Hét Budapest szeptemberben megjelenő programfüzetében található.