Gaudi szerint a Sagrada Familia nem a nagy katedrálisok egyike, hanem az eljövendő újak közül az első. A Güell-park napjainkban parkként és idegenforgalmi látványosságként (egyébként Gaudi minden műve idegenforgalmi látványosság) működik. Gaudi ötletei, elképzelései, fantáziája szinte nem ismertek határokat, ennél a művénél (is) ez világosan látszik. A főbejáratnál mesebeli, mézeskalács házikók állnak, hullámzó tetőkkel, színes, csillogó csempékkel, magas tornyokkal, mintha csak egy elvarázsolt hercegnő kastélyai lennének. Innen hullámzó lépcsősor visz felfelé, egy ragyogó, színes csempepikkelyű sárkányhoz, majd a lépcsősor végén lévő dór oszlopokból álló csarnokhoz. A csarnok teteje egyben a felette lévő hatalmas terasz alja is.

Ez a terasz a park központi része, itt az eredeti tervek szerint színházi előadásokat tartottak volna. Az eredeti tervek sokkal nagyra törőbbek voltak, mint ami végül megvalósult. Egyébként az oszlopok üregesek, mert a fölöttük lévő padozaton keresztül (ez ugye a terasz alja) leszivárog az esővíz (nincs dőlésszöge, tehát a víz nem folyik el semmilyen irányba) a padozatban lévő gyűjtőedényekbe, innen az oszlopokon keresztül eljut egy esővíz tárolására alkalmas ciszternába (útközben átszűrődik, megtisztul), ahonnan öntözik a parkot. Zseniális.

Güell park bejárat

A terasz körül egy színpompás, hosszú pad kígyózik. A padot színes tört kerámia díszíti, csodaszép ( 2. kép ) mozaikot alkotva. Joan Miró világát véljük itt felfedezni, bár Miró 1893-ban született és Gaudi pedig 1990-1914 között dolgozott a parkon, tehát ’megelőzte’ Mirót. Kissé meghökkentő ez a festményszerű, színes, mozaikos világ, a természetes táj kellős közepében, de a pad tekergése, valahogy megszelídíti, mert rímel a domb körvonalaira. Az utak követik a terep vonalát, helyenként kolonádok alatt futva. A kolonádok természetes üregnek, képződménynek hatnak, mivel Gaudi természetesnek ható anyagokat és megoldásokat használ.

A Battló-ház ( balra) homlokzatának zöldeskék pikkelyei, a hatalmas medencecsontokra, lábszárcsontokra emlékeztető elemek egy tengeri szörnyre hasonlítanak Nincsenek sarkok és szögletek, még az erkélyek is csepp formájúak. A falak hullámzóak, a keretek szabálytalan vonalúak. A nyílások olyanok, mintha kőbe faragták volna őket.Itt is, mint a Güell-palota esetében, kis alapterületen sikerült a nagyság képzetét kelteni, méghozzá az elefántlábakra emlékeztető vastag bejárati oszlopokkal. A ház belseje nagyon játékos, az ablakok növényi indáknak tetszenek, az alaprajzok szabálytalan formájúak, minden hullámzik.A tető egy hüllő gerincére emlékeztet, mellette számos színes csempével kirakott kémény, szellőzőnyílás található.

Battló ház Gaudi

Barcelona Battló ház belül

A Milá-ház a Battló közelében épült, afrikai törzsek hegybe vájt barlanglakásaira hasonlít.Sarok épület, sarkok nélkül. A homlokzat olyan, mintha nem is építették, hanem kiöntötték volna egyetlen formából. Ez a ház is hullámzik –talán mint a tenger -, méghozzá erőteljesen. A szobák magassága a homlokzat hullámvonalával összhangban változik. Nincsenek tartófalak, csak oszlopok és támasztékok. A belső udvarok, felül kifelé tágulnak, az aknák felső részén dőlnek a falak, mindez a jobb megvilágítás kedvéért.

Gaudi építészete

Battló ház gerince

Mila ház Barcelona

A tetőn szürrealisztikus szobrok a kémények és a szellőző nyílások. Ilyen műalkotások, csak később jelentek meg a művészetekben, de nem az építészetben, hanem a szobrászatban.A közönség felháborodással fogadta az épületet, csúfolta, például ’kőbányának’.

Gaudi fő műve a Sagrada Familia, A Szent Család székesegyház, máig befejezetlen, bár folyamatosan építik. 1883-ban, 31 évesen vette át a munka irányítását (nem ő kezdte el az építkezéseket) és több mint 40 éven keresztül dolgozott rajta. Ez a munka uralta további életét, haláláig dolgozott rajta. A tervek grandiózusok voltak. Ha elkészülne a mű, méretei hatalmasak lennének A már felépült harangtornyok közül a két középső 100 méter magas( a tervek szerint a főtorony 170 méter magas lenne, még nem készült el ).

Sagrada Familia

Belső munkák a Sagrada Familiaban

A modell 12 harangtornyot irányzott elő, méghozzá négyesével a három főhomlokzaton, minden egyes tornyot egy-egy apostolnak ajánlva. Az eredetileg tervezett három homlokzatból csak a keleti jutott el a befejezés küszöbéig. Bibliai jelenetek egész sora díszíti a templomot. A templom gótikus hatású, de ugyanakkor egyértelműen huszadik századi.

A keleti ’karácsonyi’ homlokzattal kezdte a munkákat, ide kerültek a reménykeltő motívumok, hiszen Keletről jön a fény. Krisztus szenvedései pedig a nyugati oldalra valók Gaudi szerint, oda, ahol a nap nyugszik. Szimbólumok egész sora tágítja képzeletünk határait. A formák, elemek, ötletek sokaságát, újszerűségét, újragondolását, továbbgondolását, alkalmazásainak szabadságát lehet az építményen felfedezni. Gaudi szerint a Sagrada Familia nem a nagy katedrálisok egyike, hanem az eljövendő újak közül az első.

Miksa Rita