Már önmagában az, hogy 24 kiállítói rész van ez is óriási méret, de az egész légkör, a kiállítói pavilonok egységes megjelenése rendkívüli. 4 fő stílus illetve téma köré csoportosították idén a kiállítókat. Két óriási épületen belül 6 területen mutatkoztak be a klasszikus stílusú bútorok, textilek, kiegészítők, neves tervezők termékei. Szintén 6 nagyobb területet töltöttek meg a design-cégek képviselői, designerek bemutatkozásai.

A modern bútorok valamint az Euroluce, vagyis a világítástechnikával, lámpákkal foglalkozó cégek szintén több nagy pavilonban voltak láthatóak. A leglátványosabb, és legimpozánsabb enteriőrök a klasszikus standokon jelentek meg. Erre a részre jellemző volt az is, hogy a standok külső megjelenése illetve a standok közti folyosók teljesen egységes hangulata is az eleganciát sugallta. Fekete falakkal körbevett, finom fényekkel megvilágított közlekedők között helyezkedtek el az egyedien tervezett, és az installációra óriási hangsúlyt fektető cégek.

A klasszikus bemutatkozások ámulatba ejtik az embert, a pompa, a csillogás, a nemes anyagok használata határozta meg ezen enteriőrök képét. A már tavaly felbukkanó barokk elemek, motívumok idén is meghatározóak voltak, ha lehet még erősebben jelentek meg a textileken, tapétákon, lámpákon, de magukon a bútorok formáin is. A rendkívül elegáns standokon öröm volt sétálni, és szó szerint a szemünket gyönyörködtetni a látnivalókon. Néha 1-1 enteriőr már-már múzeumszerűen volt berendezve, ezt az érzést erősítette az is, ahogy a biztonsági őrök vigyázták a pompás darabokat.

Nehéz megmondani, hogy Magyarországon mekkora igény lenne ezekre a nagyon díszes, nagyon míves anyagokkal megkomponált enteriőrökre, de kicsit úgy is éreztem, hogy a klasszikus standok kiállítói már nem annyira az európai országokat célozzák meg, hanem egyfelől az egyre igényesebb, és gazdasági szempontból is jelentős Oroszország tehetős polgárait, valamint a Perzsa-öbölbeli gazdag országok lakóinak szánják. Volt olyan stand, ahol úgy éreztem egyenesen Brunei hercegének palotája ihlette az egészet, ámulatba ejtő volt a különleges, és díszes anyagok egyedien megkomponált hangulata.

A design-tervezők és a modern bútorok bemutatkozása a klasszikus enteriőrök után kevés újdonságot mutatott. Az előző években uralkodóvá vált minimál stílus még többnyire a meghatározó a legtöbb forgalmazónál. Egyenes vonalvezetés, letisztultság jellemzi mind az ülőbútorok, kanapék formáit, mind a tároló és kiegészítő bútorokat is.

Szó szerint szemkápráztató volt azonban az Euroluce, vagyis a világítási standok megtekintése. A kiállítók törekedtek a minél különlegesebb lámpák, világítási módok bemutatására. Ma már minden megtalálható ezen a területen is: van Swarovsky-kristály, vannak megvilágított rézlapocskák, csillogó üvegkristályok, csilingelő gyöngysorok, fém és üveg kombinációja, műanyag és barokk ívek varázslatos összhangja, és van persze giccs is, de van kanál, kés-villa is, ha éppen nem találtunk találóbb lámpát az étkezőbe.

Összegezve a kiállításon látottakat nehéz lenne meghatározó stílus-irányzatokról írni, vagy azt megfogalmazni, hogy mi divatos, vagy mi nem. Az biztos, hogy az egyediség, a különlegesség meghatározó, a nemes anyagok használata mellett, legyen az egy lámpa, vagy egy komplett enteriőr. Az is biztos, hogy a kint látottakat itthon is lehet használni lakberendezési munkánk során, ha nem is 100 százalékosan átültetve, de részleteit felhasználva, ötleteket merítve.

És, ha már divat akkor még egy kis kitérő a végére. A kiállítási standokat végignézve maradt még egy napunk Milánói városnézésre is. Ez a város külön cikk témája lehetne, de csak egy dolgot szeretnék kiemelni. Milánó híres sétáló utcáján végig haladva láttunk sok-sok pompás divatcéget, de kifejezetten egyet kerestünk, mégpedig az Armani boltot. Ez a cégcsoport forgalmaz ugyanis saját neve alatt lakberendezési kiegészítőket és bútorokat. Hasonlóan a neves divatcég a ruha kollekcióihoz, e területen is igazán egyedinek számít, nagyon finom, nagyon elegáns hangulat árad az Armani Casa üzletéből. Az üzletben nem szabad fotózni, így egy képet sikerült az üzletház előtt készíteni, mégpedig a kirakati képet. Ez a hangulat, a fekete-fehér összeállítás azonban nem csak a ruházati termékek divatját mutatja, hanem az egyik lakberendezési irányvonalat is sugallja.

Márton Anikó - Lakberendező