Bútorok és más lakberendezési tárgyak nem maradtak fenn e korokból, azonban leírások, falfestmények ábrázolásai alapján, valamint azok alapján, amelyeket kőből készítettek, a berendezési tárgyak és az enteriőrök rekonstruálhatók és elképzelhetők. Miután a Nyugatrómai Birodalom elbukott és Európában nagyon hosszú időre beköszöntött a középkor a román és gótikus stílussal, majd némi enyhülés gyanánt a reneszánsszal, szinte üdítőleg hat a történelmi képek nézegetése során a barokk/rokokó stílus feltűnése.

A nők sok évszázad után újra tevékeny szerepet játszhattak a lakberendezésben, és rendelkezésre állt a megfelelő iparos réteg is a kivitelezéshez, újra a finomság, a (néha túlzó) díszítettség, a nőiesség játszott szerepet az enteriőrök kialakításában. Gazdag kárpitozás, művészi bútoros munka, fantasztikus ornamentika, berakások (intarzia), applikációk tömkelege: természetesen a pompa és gazdagság hirdetése volt a cél.

XIV. Lajos korára ki ne emlékezne vissza, a Napkirály csodálatos palotája - Versailles - kinek ne ötlene fel, amikor a barokk kor említésre kerül. A barokk stílus (és annak csúcspontja, a rokokó) időben már nem oly távoli, hogy tárgyi emlékek ne maradhattak volna fenn. Kastélyokban, plébániákon, múzeumokban és természetesen aukciókon a mai napig találkozhatunk eredeti barokk/rokokó bútorral vagy utódjaikkal, az alig 100 év múlva felvirágzó neobarokk/neorokokó termékeivel.

A barokk és a rokokó túlzó mívessége, díszítettsége, hullámzó vonalai után XVI. Lajos idején lassacskán megnyugodtak a kedélyek, és előtérbe került a klasszikus vonalvezetés nemcsak az építészetben (görög-római oszlopok, timpanonok, frízek, stukkók), de a lakberendezésben egyaránt. Az ívek kiegyenesednek, a díszítettség visszafogottabbá válik és visszatérnek az antik (görög-római) díszítő motívumok (meander, ökörszem, palmetta, girland, váza, rozetta, babérág). A bútorok alakja kecsessé, súlyuk lényegesen könnyebbé válik, és mivel megjelennek a kisebb használati bútordarabok (kis női íróasztal, konzol asztalok, posztamensek), az enteriőrök már nem hatnak nyomasztólag, légiességet és eleganciát sugároznak.

barokk_enterior_klasszikus_lakberendezes

Barokk enteriőr

A francia Luis seize stílussal párhuzamosan Európában természetesen máshol is visszatértek a klasszikus motívumokhoz. Angliában Chippendale rokokó stílusa után szintén megnyugtatóan hatott az Adam, Sheraton, Hepplewhite bútorok megjelenése. Az Osztrák-Magyar Monarchiában II. József idején uralkodó stílus, amely szintén klasszicista jellegű, copf stílusként vált ismertté.

copf motívum

Copf díszítő motívum

XVI. Lajos klasszicizáló stílusa mellett elérkeztünk a klasszikus lakberendezés másik nagyon fontos állomásához, az empire stílushoz. Ahogy a rokokó a barokk stílus csúcspontja, a klasszicizmus kiteljesedése az empire stílussal valósult meg. Rövid, de annál jelentősebb stíluskorszak volt ez. I. Napóleon nevéhez kötődik, ő volt a megteremtője. Habár nem új alkotásról van szó, hisz ő is az antik kultúrából merít, abban azonban mindenképpen újító, hogy a görög-római elemeket az egyiptomi kultúrából ismert elemekkel egészítette ki, és ezzel egészen új hatást sikerült teremtenie. Olyannyira uralkodó stílusirányzat volt a szó minden értelmében, hogy a nagy uralkodóházak (orosz, német, angol, osztrák) gyors követőivé váltak.

Empire stílusjegyek

Empire stílusjegyek

Az empire stílus már-már mereven ünnepélyes hangulatot teremtett, kiválóan alkalmas volt a reprezentálásra. A falakat ugyan kevésbé jellemzi a díszítettség, visszafogottan elegánsnak mondhatóak (habár a szobabelsőt oszlopokkal, timpanonokkal, frízekkel, stukkókkal díszítették), a bútorokon annál nagyobb előszeretettel alkalmaztak szfinxeket, hermákat, oroszlánlábat, griffeket, és nem kímélték az aranyozást sem. Motívumként mindenhol megjelenik a babérkoszorú, a girland (virágfüzér), a fáklya és természetesen az "N" betű.

A fafajtákból is a nemesebbeket részesítették előnyben, különösen a mahagónit, a fekete ébenfát, illetve a világosabb cseresznyét, kőrist. Megjelennek a tipikusan empire bútordarabok, így a görögöktől már ismert kliné (pamlag) utódja a récamier, ami egy csodálatos "hattyúnyak hajlítású, gondolaszerű, finom vonalú, elegáns rövid pamlag" (idézet Kaesz Gyula: Ismerjük meg a bútorstílusokat című könyvéből).

empire_enterior_klasszikus_lakberendezes

Empire enteriőr

Az empire csodálatos eredeti alkotásaival nagyon ritkán találkozhatunk, ugyanis a korszak rövidsége miatt, valamint azért, mert a berendezési tárgyak az uralkodó réteg számára készültek, a piacon kevés eredeti darab forog, és azok is csillagászati áron érhetők el. Ugyanakkor számos neoempire darab készült a korszakot követően, hisz a stílus grandiózussága, szépsége, kifinomultsága a klasszikus enteriőr híveit kétség kívül minden korban vonzotta. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a stílus elsősorban a királyi udvar és az arisztokrácia számára volt elérhető, hisz újat építeni vagy a meglévőt átalakítani, a kastélyokat újrabútorozni, a stílusnak megfelelő kiegészítőket beszerezni tetemes összegeket emészthetett fel. A tehetősebb polgárok ezért kialakították maguknak saját klasszicizáló stílusukat, s ez később biedermeier stílusként vált ismertté és igen közkedveltté.

A biedermeier kizárólag lakberendezési stílusirányzat volt a klasszicizmus idején. Főleg német nyelvterületen terjedt el, de Magyarországon is nagyon komoly gyökeret vert. A biedermeier stílusú enteriőr lényegesen puritánabb, mint a klasszicista kastélybelső, kevesebb és visszafogottabb a díszítés a bútorokon, de ugyanazokkal a motívumokkal dolgozik (levélminták, rozetta, ökörszem, babérkoszorú stb.). A bútorok a hivalkodás helyett a praktikusságra törekszenek. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a minőség rovására dolgoztak volna. Épp ellenkezőleg.

biedermeier_enterior_klasszikus_lakberendezes

Biedermeier stílusú szobabelsők

E kor (a XIX. század első felében járunk) asztalosait még a barokk kor bútorkészítő mesterei oktatták, így természetes, hogy munkájukat a nagyon precíz, finom mívű asztalosmunka jellemzi, pusztán a díszítettség, hajlítások, lakkozások, marketéria tűnik el vagy válik nagyon szoliddá, visszafogottá. Joggal lehetünk büszkék a magyar Steindl Ferencre, aki az egyik legnagyobb biedermeier bútorkészítő volt, Európa-szerte ismert munkáival a mai napig találkozhatunk magánlakásokban, aukciókon.

* * *

Ezen igen rövid stílustörténeti áttekintéssel annak bemutatása volt a célom, hogy az elmúlt néhány évezred (tehát az egyiptomi kultúráig visszanyúlva) alatt kialakult stílusok közül melyek azok, amelyek szépségüknél, eleganciájuknál fogva képesek a többszöri újjáéledésre.
Az antik (görög-római) stílusjegyek többször is visszatértek már, klasszicizmusként a XVIII. század második felében, majd neoklasszicizmusként egyrészt a historizmus/eklektika idején, másrészt a két világháború között.

A román, a gótikus és a reneszánsz stílusok a történelem folyamán csak egyszer élték "reneszánszukat", a XIX. századi historizmus - eklektika idején, de akkor is nagyon rövid ideig voltak jelen és azóta sem éledtek fel. A barokk stílus szintén visszatért a XIX. században, nem sokkal az eredeti barokk kor után, számos bútort hagyva maga mögött (ezeket neobarokk bútorként emlegetjük), amelyekkel még mindig találkozhatunk.

A XX. században, mint stílus már nem éledt fel, de éppen a XIX. századból megmaradt rengeteg berendezési tárgynak köszönhetően a polgári lakások, házak nagy része ilyen bútorral volt berendezve. Zömük természetesen piacra került (hagyatékként vagy más oknál fogva), azonban keresettségüket idővel csökkentette az "újépítésű" házak, lakások mérete. Helyhiány miatt ugyanis ezeket a bútorokat szettben elhelyezni képtelenség. Fiatalok lakásában előfordul, hogy találkozunk egy-egy neobarokk/neorokokó darabbal, de inkább csak, mint különlegesség, vagy mint örökség, amitől nehezen válnak meg.

Mindazonáltal meg kell említenünk, hogy az elmúlt években tanúi lehettünk a barokk stílus modern kori újraértelmezésének. A barokkra tipikusan jellemző nagy mintájú kárpitok és tapéták, kristálycsillárok - akár különböző színekben -, illetve aranyra, ezüstre, feketére átfestett fotelek, kanapék, székek, tükrök jelentek meg a lakberendezésben. Ez a trend azonban meglehetősen rövid életű volt.

modern_barokk_fotel

modern_barokk_franciaagy

A barokk stílus modern enteriőrben

Klasszicista, biedermeier vagy empire (eredeti vagy neo) bútorokkal, kiegészítőkkel azonban egész más a helyzet. Ezek a bútorok nem robusztusak. Finom, egyenes vonalú, kecses és mindig eleganciát sugárzó darabokról lévén szó - bármily pici lakás is legyen - csodálatosan fognak mutatni. Jól illeszkednek mai modern életünkbe, hisz praktikusak és egyben jól megférnek a modernebb irányzatok darabjaival.

Ennek ellenére - ha valaki megteheti - ragaszkodjon az egységes stílusú enteriőr megteremtéséhez. Igaz, hogy az egyes darabok beszerzéséhez idő kell, mire az összkép összeáll talán két-három év is eltelhet, azonban a gyűjtőmunka nemcsak örömmel jár, de egyben hosszú távú befektetés is.

írta: Csengery Judit - lakberendező
www.klasszikuslakberendezes.hu