Az IKEA növekszik és átalakítja eddig megszokott kereskedelmét. A sikeres tavalyi év pénzügyi eredményei a következők voltak: Magyarországon 20,5%-kal, 90,3 milliárd forintra nőtt a forgalom. A három áruházba összesen több mint 6,7 millió látogató érkezett, akik közül 3,5 millióan vásároltak is.

Az IKEA a változó vásárlói igényekhez igazodva arra törekszik, hogy elérhetőbbé, megfizethetőbbé és a bolygónk szempontjából fenntarthatóbbá váljon. A 2020-as tervek között szerepel többek között az új, non-branded átvételi pontok nyitása négy városban: Pécsett, Veszprémben, Kecskeméten és Debrecenben. Továbbá a budaörsi és a soroksári áruházak után a budapesti Örs vezér téri áruháznál is létrehoznak egy önkiszolgáló csomagátvételi pontot. Mindezek mellett Magyarországon a tavasz folyamán fog elindulni a „Bútorok második élete” elnevezésű kezdeményezés.

„Továbbra is azon dolgozunk, hogy úgy bővítsük és alakítsuk ki szolgáltatásainkat, hogy minél több ember számára legyünk elérhetők. Új csatornákba fektetünk, innovatív áruházi jelenlétet tervezünk, és fejlesztjük a digitális platformjainkat, hogy így feleljünk meg vásárlóink elvárásainak" – mondja Mounia El Hilali, az IKEA regionális kereskedelmi vezetője.  Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy pozitív hatással legyünk az emberekre és a bolygónkra, melynek részeként 2030-ig teljes mértékű körkörös gazdaságot fogunk megvalósítani" – teszi hozzá.

Ikea vásárlói tér

Az új IKEA elérhetőbb lesz
Az IKEA arra koncentrál, hogy megkönnyítse az online vásárlást, és ezzel egy időben hasznos digitális támogatást nyújtson az áruházakban is. Ez azt jelenti, hogy bővül a házhozszállítási, az összeszerelési és a beszerelési szolgáltatások köre is. „Digitális szolgáltatásainkkal párhuzamosan áruházaink még mindig kereskedelmünk és sikereink fontos részét jelentik, ezért továbbra is befektetünk azokba. Az áruház fontos találkozási pont, ahol a hozzánk látogatók egy vidám napot tölthetnek el, új termékeket és ötleteket ismerhetnek meg, felkészült munkatársainknak köszönhetően pedig lakberendezési és tervezési tapasztalatokkal gazdagodhatnak. A tavalyi évben több mint 1,7 milliárd forint értékben fejlesztettük áruházainkat” – mondja Federica Barberis, az IKEA regionális értékesítési vezetője.

2020-ban külső cégek által üzemeltetett non-branded átvételi pontok nyílnak az következő városokban: Pécs, Veszprém, Kecskemét, Debrecen; (Csehországban: Hradec Králové, Karlovy Vary, České Budějovice, Plzeň, Ústí nad Labem, Liberec és Zlín; Szlovákiában pedig: Nyitra, Besztercebánya és Zsolna.) Így az IKEA több embert érhet el ott, ahol élnek, dolgoznak vagy társadalmi életet élnek. „A vásárlók maguk választhatják meg, hogy hol és mikor szeretnék átvenni a megrendeléseiket. A házhoz szállítás kényelmes és megfizethető alternatíváját jelenti, ha a vásárló maga viszi haza a termékeket ezekről az átvételi pontokról” – fűzi hozzá Federica Barberis.

Az IKEA tervezi továbbá, hogy az Örs vezér téri és a prágai áruházaknál egyaránt önkiszolgáló csomagátvételi pontokat hoz létre – elképzelések szerint 2020 végéig. Hat különböző méretű locker közül lehet majd választani, a vásárlók tehát kis méretű termékeket és nagyobb megrendeléseket is kérhetnek majd ide. A szolgáltatás nagy előnye az elérhetőség, hiszen a hét bármely napján, a nap bármely órájában elvihetik innen a megrendelt termékeket, nem kell bemenniük az áruház területére, és nem kell várakozási idővel sem számolniuk a csomagátvételi pultnál. Január végén indul el az IKEA új, reszponzív weboldala, megújult keresőfunkciókkal, friss tartalmakkal, új, kiemelt kategóriák bemutatásával és új szűrőkkel.


Az IKEA célja, hogy a kiskereskedelemben a körkörös gazdaság terén vezetővé váljon
A svéd lakberendezési vállalat célkitűzése, hogy 2030-ra teljes mértékben megvalósítsa a körkörös gazdaságot. Ezért minden új termékét úgy tervezi már a kezdetektől, hogy azok más célból felhasználhatók, helyrehozhatók, újrafelhasználhatók, újraértékesíthetők és újrahasznosíthatók legyenek annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb hulladék termelődjön.

Az IKEA helyi szinten két területen kísérletezik. Egyrészt szeretné a veszteségeket elkerülni, és minden keletkezett veszteséget visszaforgatni a gyártási láncába. Ezért Csehországban az elmúlt néhány hónapban elkezdett azzal próbálkozni, hogy miként készíthet új terméket például a kávézacc felhasználásával, Szlovákiában pedig nagyon jó eredményeket ért el a "Textilek második élete" elnevezésű kezdeményezéssel. A pozsonyi áruházban keletkezett textilhulladékokból új termékeket gyártott a Jakubov városában működő Dom Svitania rehabilitációs központ műhelyével együttműködésben. Az így készült ÅTERSTÄLLA limitált kollekció nyolc termékből áll, melyek közül a legnépszerűbbnek az üvegekhez használható ajándéktasakok bizonyultak.

Másrészt az IKEA szeretné felkelteni a vásárlói érdeklődését is annak érdekében, hogy elkötelezetté váljanak a körkörös és az együttműködésen alapuló fogyasztás irányába. Az IKEA célja, hogy vásárlóit tájékoztatással, ötletekkel, szolgáltatásokkal is segítse és támogassa abban, miként tudják a termékek életét meghosszabbítani, a bútorokat másokkal megosztani, bérbe adni vagy újra eladni. „Szeretnénk vásárlóinkat mindenben támogatni, amely egy bútor élettartama alatt előfordulhat, például, hogy miként tarthatják fent egy bútor minőségét; kérhetnek tőlünk cserealkatrészeket, ha arra van szükségük, de abban is tudunk segíteni, ha a bútort el szeretnék adni vagy eladományoznák” – mondja Vladimír Víšek, az IKEA regionális fenntarthatósági vezetője.

Ez utóbbi kapcsán Csehországban és Szlovákiában már elindította, Magyarországon pedig a tavasz folyamán fogja elindítani a "Bútorok második élete" elnevezésű szolgáltatását, amely keretén belül vásárlóitól visszavásárolja azokat az IKEA bútorokat, amelyekre már nincs szükségük. Ezeket a bútorokat azután ezen a visszavásárlási áron értékesíti újra a leértékelt árú termékek részlegében. „Mivel kiállunk termékeink minősége mellett, így az újraeladott, használt bútorokra egy év garanciát adunk. Így biztosítjuk a termékek lehető leghosszabb ideig tartó használatát" 

Sikeres én az IKEA mögött
A magyar vásárlók 37,1 millió terméket vásároltak, és átlagosan 21 783 forintot költöttek vásárlásonként. Szintén sikeresek voltak az IKEA Éttermek és Bisztrók, ahol egy év alatt Magyarországon 4 millió vásárlót szolgáltak ki. A fő sláger a húsgolyó volt, amelyből egy év alatt 1 millió darabot értékesítettek, és a zöldséges golyó eladása is növekedett. Magyarországon az IKEA több mint 54 ezer vegán eperfagyit és több mint 245 ezer zöldséges rolót adott el.

A vásárlók megváltozott fogyasztói szokásainak és az online vásárlás iránt megnövekedett érdeklődésnek köszönhetően az IKEA online értékesítése Magyarországon 285,5%-kal növekedett. Az IKEA weboldalának látogatottsága a tavalyi évhez képest Magyarországon 20,4%-kal emelkedett. Ezzel párhuzamosan számottevően nőtt az online kereskedés során az átlagos költés is, mely Magyarországon 68 435 forint volt. Az IKEA Magyarországon jelenleg 1359 munkatársat alkalmaz.