A tér azzal áll kapcsolatban, aki benne lakik, őt tükrözi, így lehet néhány olyan felismerésünk, ami a felsorolt példákban megtalálható, ám a részletes elemzés minden lakásnál, egyénnél, családnál más és más. Sok minden függ attól is, hogy milyen a személyes hozza állásunk, életmódunk, és éppen milyen időszakot élünk át. (A személyiség-felmérés ebben is a segítségünkre van, hiszen így képet kapunk arról, hogy éppen yangos, vagy yines időszakunk van-e.) Azt se feledjük, hogy ezek a példák több lakás kiragadott részei, azért, hogy többfajta példát, értelmezést is lássunk. Mi haszna mindennek? Az, hogy esetleg fölismerjük, saját környezetünk mit hordoz, hogyan tükröz bennünket, és hol szorul korrekcióra. Nem utolsó sorban pedig növeli bennünk az inspirációt és a kreatív kedvet!
4. Konyhák és étkezők
Bizony, a konyha és étkező is mesél. Az összetartozásról, a férfi és nő viszonyáról, arról, hogy ki hordja a nadrágot, satöbbi. Ez itt nem konyha, hanem egy étkező, mármint ami fölsejlik a belső helyiségből. Figyeljük meg, menyire messze vannak a többi szobába nyíló ajtók! Az étkező asztal egy nagy térben áll, a székek nehézkesen mozgathatók, a bontott téglafal monumentális hangulatot áraszt, megtévesztő időtlenséget. A hangok itt visszhangzanak, a padló hideg, a helyiség ablaktalan, nagy, tátongó… Minden idilli, ami abból a szobából árad, melyben állva kinézünk erre az udvarra, amott, az étkező terében szertefoszlik. A puritán tér általában vissza fogott érzelmekről, a bútorokkal gyéren tagolt helyiség pedig az idő hasznos eltöltéséről, a székek nélküli asztal a nagyon egyéni, esetleg magányos utakról, életről beszél. Nézzük csak a vörös vázát, ahogy az asztalon áll, nézzük azt a vörös szekrényt, öntörvényű, és megszelídítetlen az összhatás, vajon így közelebb tudunk kerülni a ház asszonyához? Vajon mennyire fogad barátságába? Vajon mi is lehetünk vendégei egy illatos vacsorára abban a hűvös-zárt étkezőben?...Hááát, nem biztos, nem biztos.
A könnyed
Íme egy könnyed konyha-étkező-nappali hármas. Ez a tér azt üzeni: na, semmi probléma, ülj le, egyél, igyál, nem lesz bőséges a kaja, de van némi tápláló, egészséges falat, néhány pohár friss juice, egy félújságnyi lapozgatás, heverészés, édes összebújás, aztán már itt se vagytok! Fiatalos, portalan, magabiztos, vidám… nézd csak ezeket az étkező székeket, mindjárt táncra perdülnek! Az egész kicsi tér dinamizmust hordoz, jókedvet ad, és mentes a felesleges kilóktól. Merthogy a sport, a mozgás az élet tartozéka. Úgy bizony. Hogy valami konkrétumot is mondjak: a tűzhely abszolút nyerő pozícióban, a falnak támaszkodva áll, mutatván, hogy a férfiember biztos, modern állást tölt be, nem keres rosszul, és lehet rá támaszkodni. És már foglalt! Honnét tudom?A lámpa, a párna és a sok kép, valamint az elrendezésük: mind női kéz nyomait, ízlését hordozzák.
A konyha monológja
Íme, a steril tér. Képzeljünk csak el itt egy pici babát, aki totyogva végig megy a padlón. Annyi sarok, él, hideg felület kerül az útjába! Vajon beleillene ez a konyha a természetbe? Nem. Messze nem. Itt minden a helyén van, szigorúan szabályozott szögekben, praktikusan és ésszerűen. Punktum. Absztrakt és felülről néző. Lefelé néző. Az érzelmeit eltemető. Szétválogatva tároljuk a szeretetet, a mosolyt, a kedélyességet. Nem tartjuk elől, nincs miért. Az élet szabályos követése a cél. A szabályokat, pedig Én alkotom. A feng shui valami elvont maszlag. De nem elég elvont, és nem elég érthető. Ami nem érthető, nem boldogít. Punktum. Vagy ezt már mondtam?
A napsugár hiánya
A napsugár, ha van, akkor földerít, ha nincs, akkor lehangolhat, ám mindenképpen jelzi, hogy éppen mi az újság odakint. Szóval a napsugár, ami egy ablakon át árad a konyhába, miközben a pára aktívan és következetesen száll fölfele, az élethez tartozást hozza be, visszacsatol bennünket a külvilághoz, a többi emberhez, akikkel, bárhogy is ágálunk pro, vagy kontra, össze vagyunk kötve, és közösséget alkotunk. Ebből a konyha-étkezőből pontosan ez a természetes fény hiányzik. Ráadásul az álmennyezet a színével magára rántja a figyelmet, de a fényt, azt bizony nem pótolja. Sok-sok-sok természetes hatású bútor van itt, sok-sok szöglet, és jól fókuszáltan egy mikrohullámú sütő.
Ez a tér feszült. Nem engedi el magát egy percre se. Sehol egy színes konyharuha, és hm, a bútorok is teljesen zártak, egyiken sincs üveg. Vajon kíváncsi ránk a házigazda? Nem, biztosan nem. Bármit mondunk, érdektelen a számára. Biztos, csak álmodom, hogy itt vagyok vendég. Huh, még szerencse! Konkrétabban: ez a tér a yin és yang szempontjából szélsőséget hordoz. A yin a yangtól elkülönül, szinte vetekszenek, hogy ki a domináns fél. Valószínűleg a közös célok (általában a munka és a boldogulás, projekt, satöbbi) tartja össze szorosan őket, ám mindenki a maga útját járja, és az érzelmeit elszigetelten, befele éli meg. Ez a tér szigorúságot hordoz, a melegség csak látszat. Az élet szaga itt nincs jelen. Ha egy csokor virágot hoznánk, ha egy nagy epertortát sütnénk, vajon hogy mutatna itt? „Több fényt, fiatalok, unokák! Több fény többet, többre lát! Több fényt, sugarat, üdvözítőt, ide lent. Rátok testáljuk egyetlen vagyonunk, a jelent.” (Sz. D.)
Az ember melegségre vágyik
Örkény Isvánnak van egy ilyen című novellája. Ajánlom elolvasásra, mert szépen megmutatja, hogy az ember ma is melegségre vágyik, mint teremtettsége hajnalától mindig, de hogy hol keresi, hogyan, megtalálja-e, és hogyan, na ez a nem mindegy. A mellékelt konyha-étkező a megtalált melegséget mutatja, ellentétben az előzőekkel. Színeket látunk, tán még túl sokat is, dinamizmust, temperamentumot. A formák egyenlő mértékben vannak jelen, az ülőbútorok közel egymáshoz, a kikapcsolódás tere is közel van. A „napsugár hiánya” című, előző térben az egész ember a teret és az objektumokat szolgálta, itt az egész környezet az embert szolgálja. Akik itt laknak, valószínűleg akarnak és tudnak élni, problémáikat együtt és külön is megoldják, kibeszélik, vagy kreatív módon transzformálják. De hogy ki az, aki ma közülünk merne ilyen nagyon magától értetődően tarka lenni, hát, azon érdemes elgondolkodni. Mert az ember szeretetre vágyik. Ez a tér pedig hordozza minden részében.
5. A hálószoba meséje
A hálószoba meséje most nem a meglesett-kifürkészhető intim együttlétekről szól. A házhellyel, a lakás pozíciójával, a bejárat milyenségével, az összes helyiség kapcsolatával, kialakításával, berendezésével EGYÜTT szól arról, hogy miként boldogul a család, van-e sikere a vállalkozásnak, és hogy ura-e a (szülő) pár az életének. És hogy mennyire látunk rá a terveinkre, és mennyire uraljuk azokat. Említettük már, hogy az ágy elhelyezésénél az egyik legfontosabb kritérium, hogy a fejrészt – mögötte és két oldalt, falfelület övezze. A következő, hogy legyen rá látásunk az ajtóra. Végül, hogy kellő tér legyen az ágy körül. A következő képeken hálószobákat elemzünk.
Narancs és krém
A krémszín a narancs egyik szelíd változata. Ezen a képen ideálisan oszlik meg a két szín. Ha mindegyik fal ugyanolyan lenne, azzal erős intenzitást vinnénk be a hálóba, ami alapvetően a relaxáció, pihenés helye. Tehát: ha intenzív színeket választunk, akkor azt elegendő egy-két falon megjelenítenünk, a másik kettő legyen visszafogottabb. Ebben a hálószobában teljesül az egyik fontos kritérium, a fejrészt szilárd formák övezik. Figyeljük meg, hogy a helyiség alapszíneit csupán pár kiegészítő színfolt töri meg, és ezek egységet alkotnak az alapszínekkel. Ez a hálószoba inkább yangosabb jellegű, derűs és fényes, mégis pihentető, mert a kényelmet szolgálja benne minden bútordarab és textília.
Gerendák alatt?!
Ezt a képet azért választottam, mert a feng shui megjelenésével a gerendákat nemkívánatosnak, sőt, kártékonynak kiáltották ki, mondván, hogy a teret zavarják. Elődeink gerendás házakban laktak, és a világ bármely pontján temérdek otthon épül ma is gerendával. Ezeknek az építészeti elemeknek a funkcionális szerep mellett, mellyel a tér-és tetőszerkezet stabilitását szolgálják, még a levegőt áramoltató, egyensúlyt kialakító szerepük is van. Ne utáljuk tehát a gerendákat, és ne irtózzunk alattuk aludni, mert sem a párkapcsolatra, sem az egészségre nincs kártékony hatásuk! Ha valakinek mégis ott van a fülében a bogár, akkor tehet egy könnyű baldachin-féleséget az ágya fölé.
Ebben a hálószobában a mintás tapéta kissé túlzásnak tűnik, egyrészt a stílustól elüt, másrészt pedig a letisztultságot akadályozza. Mire utalhat ez? A munka és a pihenés közötti egyensúlyvesztésre. Ahhoz, hogy eredményesen és kedvvel dolgozhassunk, minőségi pihenésre van szükségünk. Ha az alvás előtt-után ilyen serkentő mintázat vesz körül, akkor túl hamar kezdünk aktivitásba, és gyorsul föl napunk, anélkül, hogy a saját, kimért ritmusunkat megtalálnánk. A gerenda ebben a helyiségben csupán azért lehet zavaró, mert színe elüt a környezetétől, és mert túlságosan kiugrik a háttérből.
Neutrális + pink
A szoba neutrális színeket hordoz, és ferde fal alatt van az ágy. Ferde fal alatt nem rossz aludni, kissé „barlang” – hatású, és hosszabban pihenünk talán a kelleténél. Itt erről az általában hangsúlyos komponensről a virító pink elemekre ugrik a hangsúly. Az összkép ezt sugallja: MI vagyunk, és összetartozunk. A hálóból nyíló fürdő kényelmi szempontból kitűnő megoldás, de az ajtót folyamatosan csukva kell tartani, mert egészségtelen az onnét kiáramló párás levegő. Inkább szellőztessünk többet, és biztosítsuk a fürdő szellőzését is.
Hiányzó intimitás, sok ablakkal
a.) Ebben a hálószobában az ágy körül túl nagy a tér. Emellett túl sok az ablak, és hiába az intimitást fokozó yines, finom, halk színek, a szobából hiányzik az a bölcső-anyaöl érzet, mely az embert a megfelelően arányos hálóban körbe veszi. Tiszta szerencse, hogy elég kevesen küszködnek a túl nagy tér problémájával…
b.) Itt ismét a túl sok ablak a probléma, összesen 5 db-ot láthatunk, ráadásul a fejrész mögött is egyet, ami igencsak hátrányos, mert így a magabiztosság, védelem sérül, és a pihenés sem lesz kielégítő. Mindemellett utalhat ez a sok ablak a lakók kíváncsi természetére, vagy épp ellenkezőleg, arra, hogy nincs magánéletük, mivel túl sok vendég, illetve túl sok tennivaló forog fenn náluk.
c.) A püspöklila hálószoba legnagyobb hibája, hogy az ágy fejrésze nem szilárd fallal, hanem ablakkal érintkezik. Az ilyesfajta ágy-elhelyezés bizonytalanságra, törékeny karrierre, pozícióra, és ingatag anyagi helyzetre utalhat. Ilyenkor próbáljunk gipszkartonból, vagy fából egy megfelelő védelmi részt kialakítani, ami nemcsak a huzattól véd, hanem pszichés szempontból is védelmező hatást fejt ki, és hozzá segít a nyugalomhoz.
Édes
Végül egy nőies hálószoba, ahol csupa finom retikül díszeleg az ágy fölött. Valószínűleg egy hölgy szobája, aki jelenleg nem él tartós kapcsolatban, hiszen ki az a férfi, aki belemenne, hogy a hálószobája kizárólag eperfagyi, málnakehely, habcsók, s más efféle finomsággal legyen tele?
6. Fürdőszoba
A fürdőszobára nem szoktunk sok szót vesztegetni. Igazából egyetlen kritérium a fontos: ne fokozzuk az amúgy is jelen lévő yines hatást. Vagyis lehetőleg kerüljük a kék színt, a feketét is inkább meleg bézsekkel, barnákkal elegyítsük, és tartózkodjunk a forró pirostól, mert az a konfliktusok fokozódására utalhat. A formák szempontjából próbáljuk megtalálni a sok szögletes és az ívelt-kerek formák közötti egyensúlyt. Ha van lehetőségünk friss levegőt beengedni, akkor bátran használjuk az ablakot, mert semmiféle páraelszívó nem tudja pótolni a finom, éltető levegőt. A mellékelt fürdőszobák kiegyensúlyozott hatással bírnak, a száraz növényi csokrokat leszámítva, melyekre alapvetően semmi szükség, hiszen se színük, se illatuk nem vetekszik egyetlen szál élő virággal. Az első fürdőszoba a tiszta fehér hangsúlyra épül, ezzel abszolút kiegyenlíti a yines hatást, hiszen a fehér a legalapvetőbb yangos szín. A modern térben egyedi megoldás a fekete-sáfránysárga és nyers színű összeállítás, az utolsó fürdőszobában pedig csupán a csokrokat érdemes szép csöndben kidobálni, mivel a fölöslegesen őrizgetett emlékek lekötik azt a lehetőséget, hogy új dolgok áramoljanak be az életünkbe.
Összegzés
Izgalmas dolog, amikor egy lakást végigjárva a tér megnyílik előttünk, és látjuk a ház lakóinak jellemét, viselkedését, problémáit. Említettem már az elején, hogy mindez nem intellektuális szinten zajlik, tehát bármennyi szabályt is tanulunk meg yinről és yangról, vagy az energiákról, előbbre csak akkor jutunk, ha a térre rá tudunk hangolódni, és értjük a látottakat. Ha vágyunk arra, hogy megértsük ezeket a képi üzeneteket, kezdjük a gyakorlást a saját lakásunkkal. Azután próbáljunk figyelni egy-egy ember hangulatára, értelmezni a metakommunikációt, vagyis azt, amit nem szavakkal, hanem gesztusokkal, tartással, szemrebbenéssel mond el. Hagyjuk uralkodni magunkon a különböző színeket és figyeljük meg, mennyire kedvre derít a narancsszín, és milyen mélyen elnyugtat a világoskék.
Rendezzük át időnként otthonunk valamely részét, azután figyeljük meg, mi indította el ezt a változást, milyen érzet és hangulat, karakter vonás került előtérbe. A tértől csodát ne várjunk, és ne ruházzuk fel hatalommal, se félelemmel ne viszonyuljunk, akármit is olvastunk valahol. Kezeljük tényként, és ha tudunk, változtassunk kissé. A változás tart életben, és a szívből jövő szeretet adja meg életünk stabil alapját. Ez pedig mindennapos odafigyeléssel, apránként történő kibontakozással válik valóra, és csak nevetve konstatáljuk, hogy mennyire nagy kedvünk támadt szép ajtódíszt készíteni, megajándékozni a másikat étellel, itallal, oda fordulással, csönddel – mindazzal, amire neki szüksége van. A változás bentről indul el, csak nem mindig tudatos. Éppen ezért jelenik meg sokszor előbb a térben, majd később jövünk rá, amikor felszínre került, hogy milyen érzetünkkel, tettünkkel, eseménnyel is függött össze.
Lázár Márta
A 9. rész tartalmából: A következőkben a feng shui iskolák közti különbségekről beszélünk, majd az öt elemi energia szempontjából járjuk végig a lakás helyiségeit.