Valakinek a „bőrébe bújva” az otthonát megtervezni személyre szabott dolgot kialakítani talán egyszerűbb, mert jobbára körülhatárolható a megrendelő személyisége és igényei. Így van ez az üzletek berendezésénél is, csak éppenséggel a betérő látogatók, vásárolni szándékozók helyébe kell képzelnie magát a tervezőnek. Legyen az bármilyen terméket vagy szolgáltatást kínáló üzlet, (a belépő korától, nemétől és személyiségétől függetlenül) fontos, hogy jól érezze magát és szívesen töltse az idejét és költse a pénzét.

Egy üzlet kialakítása is alapjaiban hosszabb-rövidebb időre szól. Az alapokat jól kitalálva az arculatot, hangulatokat igény szerint változtathatjuk és színesíthetjük az adott kínálattól függően. Fontos, hogy az üzlet berendezése elsősorban jól funkcionáljon, másodsorban a belső hangulat kialakítása összhangban legyen a kínált portékával. Rosszul megközelíthető, szűk polcok között senki sem szeret ruhákat vagy éppen porcelánokat keresgélni. Ne menjen tehát a design a funkcionalitás kárára.

A tervezőnek azzal a fontos információval is rendelkeznie kell, hogy milyen vásárló réteget céloz meg a berendezett üzlet. Előfordulhat, hogy egy jó piaci kondíciókkal rendelkező cég, hivalkodó és túlzott eleganciával berendezett tere éppenséggel elriasztja az esetleges vásárolni szándékozókat. Egy rosszul, hanyagul berendezett üzlet szintén hasonló hatást érhet el, bármilyen jó minőségű és igényes termék szerepel is a kínálatában. Jó néhány helyen előfordul, hogy eltérő hangulatokat kell megteremteni egy azon téren belül, mert a kínálat ezt igényli viszont a rendelkezésre álló tér már kevésbé engedi meg. Stilisztikailag nehezen összeegyeztethető, más fényviszonyokat, burkolatokat stb. igénylő termékek elhelyezését kell megoldani úgy, hogy az az üzlet előnyére váljék. Itt kezdődik az igazi fejtörés, mit mivel rakjunk össze a fenti szempontokon túlmenően.

Amint a felsorolt szempontokból is kiderül, a tervezési kritériumok száma jelentősen megnövekszik egy üzletberendezés esetében. Mindezen nehézségek ellenére, számos szép példát láthatunk ma már hazánkban is. Néhány bevásárló központban, ahol többnyire közel azonos adottsággal rendelkező tereket láthatunk más-más módon berendezve, más funkcionális igényeknek megfelelően kialakítva, nem is gondolnánk, hogy a méreteik, felépítésük nagyon hasonlóak, ha „lebontjuk” mindazt a változatos berendezést, amit szakemberek nagy gonddal és odafigyeléssel alakítanak ki.

Szabó Edina - belsőépítész